רופא שיניים לילדים - הביקור הראשון
מתי מומלץ להיבדק בפעם הראשונה? רצוי ומומלץ להביא את הילד לבדיקה ראשונית אצל רופא השיניים לילדים בגיל שנה או כחצי שנה לאחר בקיעת השן הראשונה (המוקדם מביניהם). בגיל הזה חשוב שהרופא יבדוק את התפתחות וצמיחת השיניים וינחה את ההורים כיצד לשמור על בריאות הפה והשיניים. הבדיקה בגיל הזה עשויה למנוע בעיות רבות בגיל מאוחר יותר ולחסוך להורים כאב לב וכסף. לאחר בדיקה זו, מומלץ לבוא לביקורת תקופתית מדי 6 חודשים. יש לזכור שכאשר מדובר בשיני חלב, אנו יכולים להיות עדים לשינויים משמעותיים בפרק זמן קצר יחסית. כאשר הילד מגיע לבדיקות שגרתיות מגיל צעיר, הוא לומד להכיר את הרופא. אם מתגלה צורך בטיפול, מכיוון שהילד כבר מכיר ובוטח ברופא, הטיפול עצמו עובר בצורה קלה ביותר. המצוי- במקרה הטוב? - הילד מגיע לביקור כי ההורה חושב שהגיע הזמן להיבדק או שהוא חושב שיש סיכוי לשיתוף פעולה מצד הילד (בסביבות גיל 3). כמובן שזה עדיף מהמקרה הבא שנדון בו מיד, אך גם במקרה זה, לעיתים לילד כבר יש חורים שהיו ניתנים למניעה על ידי ייעוץ בגיל צעיר יותר עם הרופא. מכיוון שלא מדובר במקרה חירום, אין צורך, לבצע מיד את הטיפול הדרוש בביקור הראשון, אלא לבצע את הבדיקה הראשונית, לערוך תכנית טיפול ולקבוע מועדים נוספים להמשך הטיפול כדי לא להעמיס יותר מידי על הילד בביקור הראשון. חשוב שהילד יבין שבדיקה תקופתית אצל רופא השיניים היא דבר שבשגרה ובדרך כלל נעים, אך כמו כן איננו רוצים שהילד יסיק שכל בדיקה כרוכה בסתימות. לכן עדיף להפריד בין הבדיקה והטיפול עצמו. במקרה הפחות טוב ? הילד מגיע לרופא השיניים עקב חור (או ממצא אחר) שההורה ראה או כתוצאה מכאבי שיניים. בכל מקרה הטיפול הדרוש כאן הוא לעיתים יותר מסתימה פשוטה וחבל שהחוויה של הביקור הראשון אצל רופא השיניים תיזכר כלא מרנינה במיוחד. מסיבות אלו ברור לנו שעל הילד להיבדק בגיל צעיר לפני שיש חשד לבעיה. כך ישנו סיכוי טוב יותר לפה בריא ולילד ששמח לבקר אצל רופא השיניים לילדים. הכנת הילד לקראת הביקור הראשון לעיתים תכופות הורים שואלים אותי "מה לומר לילד לפני הטיפול"? בעיני, חשוב הרבה יותר, מה לא לומר... אנחנו כהורים, רוצים להסביר ולהכין את ילדינו לפגישה עם רופא השיניים ,אבל לפי אילו אמות מידה אנו עושים זאת? לנו ההורים, ניסיון עשיר עם עולם רפואת השיניים ולפעמים, על מנת "להכין" את ילדינו, אנחנו מסבירים קצת יותר מידי וגורמים לילדינו חששות ללא כוונה. צריך להבין שילד אשר מעולם לא ביקר אצל רופא שיניים, לא מפחד מרופא שיניים. אלה אם כן מעוררים בו את חששות ללא כוונה. במהלך השנים , שמעתי הרבה משפטים מפי הורים המנסים כמובן להכין את ילדיהם . שימו לב למה שההורה אומר ומה שהילד שומע. ההורה אומר: "אל תפחד" , אך הילד שומע: יש ממה לפחד. ההורה אומר: "היום הוא רק בודק" , אך הילד שומע: חכה, חכה לפעם הבא. ההורה אומר: " זה בכלל לא יכאב" , אך הילד שומע: יכאב, יכאב, יכאב... כמובן שזו הגזמה. אבל אמירות כאלה עלולות לגרום לחרדות גם בילד שלא חשש מדבר. באופן אישי, אני מעדיף לעזור להורה להכין את הילד על ידי ספרון שאנו שולחים, ומבקשים מההורה להקריא את הסיפור לילד מספר פעמים לפני הפגישה. אם אתם מעוניינים להכין את ילדכם , תמיד עדיף להתייעץ עם רופא השיניים לילדים שלכם לשם תאום. בבדיקה עצמה חשוב שהילד יבין בדיוק את רצון ההורה בזמן הבדיקה, וזה לא דבר של מה בכך. אם ההורה שואל: "אתה רוצה שהרופא יבדוק אותך?", והילד עונה לא! , זה לא מפתיע כאשר יש חוסר שיתוף פעולה בזמן הבדיקה. (הילד חושב לעצמו ? שאלו אותי אם אני רוצה ? עניתי שלא! ולא מקשיבים לי).קיימת אותה בעיה כאשר ההורה מבקש "אישור" בסוף משפט כמו: "עכשיו תפתח את הפה, טוב?" - מה אם זה לא טוב? כמו בבית, גם במרפאה. אם אנו מצפים להתנהגות מסוימת אנו צריכים להבהיר זאת ולומר משפטים כמו: "עכשיו הרופא יבדוק אותך" או "עכשיו תפתח את הפה". הרי גם בערב לפני השינה אם אנחנו שואלים " אתה רוצה להתקלח עכשיו?" בואו לא נתפלא אם התשובה היא "לא"! ולזכור- שאם אין לנו כוונה לכבד את התשובה, מדוע שאלנו את השאלה? גם לאחר הבדיקה (או טיפול אחר) יש להימנע ממשפטים כמו: "נכון שלא כאב לך?" ולאמץ משפטים כמו: "כל הכבוד ? היית נהדר". אפילו אמירה כמו "איזה גיבור אתה", יכולה להתפרש בעיני ילדינו כ: "למרות הדברים הנוראים שנעשו ? אתה בכל זאת גיבור" דבר שעלול להעלות חששות , וזו הרי לא הכוונה שלנו. יחד נוכל לגדל דור חדש של ילדים הנהנים גם משיניים בריאות יותר וגם מהביקורים אצל רופא שיניים לילדים.

סגור חלוןהדפסה